Feeling architecture
Sentir a arquitetura 

The objective of this project is to develop a methodology for the production of scale models with rapid prototyping techniques that can provide the visually-impaired the opportunity to gain knowledge about architecture. The project is being developed by seven High School students, who receive a scholarship from the Brazilian National Research Council CNPq (PIC Jr). This is an interdisciplinary work, guided by three researchers from the fields of architectural accessibility (Nubia Bernardi, FEC), music and arts accessibility (Vilson Zattera, IA) and digital fabrication (Gabriela Celani, FEC).

The project involves the following activities, which are developed at LAPAC under the supervision of the three advisors and FEC-UNICAMP students (doctoral students Maycon Sedrez and Jarryer de Martino, and undergraduates Renata, Caio, Fred and Aline):

1. Learning geometric modeling with software such as Skecthup and Rhinoceros;
2. Using digital fabrication equipment (laser cutter and 3D printers Zcorp and Cube);
3. Visiting the Latin America Memorial, in São Paulo;
4. Producing a 1:1000 scale model of the Latin American Memorial;
5. Presenting the model to young visually-impaired students from Carlos Gomes School.

We expect to give continuation to this project through the transfer of this methodology to schools that are reference in the education of the visually-impaired.


O objetivo deste projeto é desenvolver uma metodologia para a produção de maquetes com técnicas de prototipagem rápida que possam propiciar aos deficientes visuais a oportunidade de adquirir conhecimento sobre arquitetura. O projeto está sendo desenvolvido por sete alunos de segundo grau de escolas públicas de Campinas, que recebem bolsas de Iniciação Científica Jr financiadas pelo Conselho Nacional de Pesquisa CNPq (PIC Jr). Trata-se de um trabalho interdisciplinar, orientado por três pesquisadores da Unicamp, das áreas de acessibilidade na arquitetura (Nubia Bernardi, FEC), acessibilidade em música e artes (Vilson Zattera, IA) e de fabricação digital (Gabriela Celani, FEC).

O projeto envolve as as seguintes atividades, que são desenvolvidas no LAPAC, sob supervisão dos orientadores e de alunos da FEC-Unicamp (os doutorandos Maycon Sedrez e Jarryer de Martino, e os graduandos Renata, Caio, Fred e Aline):

1. Aprendizado em modelagem geométrica digital com os programas Skecthup e Rhinoceros;
2. Uso de equipamentos de fabricação digital (cortadora a laser e impressoras 3D Zcorp e Cube);
3. Visita ao Memorial da América Latina;
4. Produção de uma maquete do Memorial da América Latina em escala 1:1000;
5. Apresentação da maquete produzida a jovens deficientes visuais na escola Carlos Gomes.

Espera-se dar continuidade ao trabalho por meio da transferência desta metodologia a escolas que sejam referência na educação de deficientes visuais.